Edual
Inšpirácie pre výchovu detí
Knihy


Menej času pred obrazovkou

15. júl 2019 - Články - Jane Nelsenová

Čas strávený pred obrazovkou je návykový a zasahuje do vzťahov.

1. Pri malých deťoch dajte pozor, aby ste nepoužívali televízor ako opatrovateľku.

2. Nedovoľte v detských izbách počítače, televízory ani mobily.

3. Dohodnite sa s deťmi, koľko času budú tráviť pri televízore, videohrách, esemeskovaní a internete.

4. Navrhnite zábavné alternatívne aktivity, ktoré môžu spojiť členov rodiny.

V programe Oprah Winfreyovej bol raz diel, v ktorom sa rodiny mali na týždeň vzdať elektroniky vrátane televízora. Bolo zaujímavé sledovať, aké ťažké bolo pre rodičov aj deti vzdať sa všetkých obrazoviek. Najmä jednu scénu bolo mimoriadne zložité pozerať. Päťročný chlapec sotva zniesol, že sa musí vzdať videohier, a mal časté dramatické záchvaty hnevu. Jeho matka sa zverila, že bola v rozpakoch, keď si uvedomila, že sa hrá videohry päť hodín denne. Dobrá správa bola, že potom, čo celá rodina prešla mediálnym abstinenčným obdobím, všetci objavili, ako nahradiť čas strávený pred obrazovkou rodinnými aktivitami, ktoré zvýšili ich rodinnú blízkosť a radosť.

Nadmerné používanie obrazoviek je horúca téma. Mnohí veria, že obrazovky sú návykové. V Číne a Kórei sú stovky rehabilitačných stredísk, ktoré pomáhajú závislým tínedžerom. Štúdia Kaiserovej rodinnej nadácie v roku 2010 zistila, že priemerné osem- až desaťročné dieťa trávi denne takmer osem hodín pred obrazovkou a tínedžeri viac než jedenásť hodín. Iní tvrdia, že neexistuje dôkaz, že obrazovky sú návykové, a argumentujú tým, že deti sa musia oboznámiť s technológiou, aby získali dobré zamestnanie.

V každom prípade opakovane dostávame správy od rodičov, ktorí každodenne zvádzajú mocenský boj so svojimi deťmi pre nadmerné používanie obrazoviek – ako nesmelo pripúšťajú, že prehnane používajú telefóny a počítače. Čo robiť?

Chalan s tabltom

Väčšina nástrojov pozitívnej disciplíny, o ktorých diskutujeme, sa dá aplikovať na riešenie času stráveného pred obrazovkou – okrem viery, že vaše deti si toto vyriešia samy. Potrebujú, aby ich rodičia videli (a boli im vzorom). Potrebujú pravidlá. Samozrejme, je najlepšie, keď ich pomôžu vytvoriť, ale zostáva na rodičoch, aby sa postarali, že sa budú dodržiavať. Toto je jeden prípad, kde by rodičia mali zasiahnuť s logickými dôsledkami: keď deti nechcú dodržiavať zavedené pravidlá, strácajú privilégium používať obrazovky.

Americká akadémia pediatrov uznáva rastúci problém so zvýšeným používaním médií medzi deťmi. Pozrite si odporúčania týkajúce sa pravidelného používania elektronických médií doma, ktoré AAP poskytla rodičom:

1. Obmedzte čas, keď sa vaše dieťa či tínedžer bude zabávať s médiami, na jednu alebo dve hodiny denne.

2. Odneste z izby dieťaťa (každého veku) televízor.

3. Pri deťoch mladších než dva roky sa vzdajte všetkej digitálnej zábavy v prospech interaktívnych aktivít, ktoré podporujú zdravý rozvoj mozgu, napríklad rozprávajte sa, hrajte sa, spievajte alebo si spolu čítajte.

4. Sledujte televízne programy svojho dieťaťa, aby ste sa presvedčili, že sú informatívne, vzdelávacie a bez násilia.

5. Pozerajte televíziu spolu s dieťaťom a rozprávajte sa o obsahu.

6. Využívajte kontroverzné témy v zábavných médiách a začnite diskutovať o rodinných hodnotách, násilí, sexe, sexualite a drogách.

7. Nahrajte programy svojho dieťaťa, aby ste povzbudili zvyky spojené so sledovaním televízie.

8. Podporte snahy o mediálne vzdelávanie v školách.

9. Povzbuďte širokú paletu zábavy pre deti vrátanie čítania, športovania, koníčkov a tvorivého hrania.

10. Vytvorte si doma zóny bez obrazovky.

11. Pri jedle a pri odchode do postele zaveďte zákaz médií.

12. Vytvorte úplný rodinný plán využívania médií zahrňujúci internet, sociálne siete, mobily a esemeskovanie.

Zároveň nezabúdajte na význam láskavosti a neústupnosti. Spojenie láskavého neústupného môže byť výzva pre rodičov, ktorí majú vo zvyku ísť z jedného extrému do druhého. Je dôležité zamerať sa na to najmä pri stanovovaní hraníc týkajúcich sa času stráveného pred obrazovkou.

  • Vytvorte spojenie. Ľúbim ťa, a odpoveď je nijaký iPad práve teraz.
  • Majte pochopenie a stanovte limit. Viem, že sa nechceš prestať hrať videohry, no je čas vypnúť ich.
  • Dajte najavo pochopenie. Viem, že by si radšej pozeral televíziu, než si robil domácu úlohu, najprv však treba urobiť úlohu.
  • Nerobte medzi deťmi rozdiely. Nechceš vypnúť pri večeri telefón, ale je čas jesť. Všetci si vypneme telefóny.
  • Empatia a zvedavé otázky. Viem, že chceš pozerať televíziu, a aká bola naša dohoda? (Láskavo a pokojne počkajte na odpoveď – za predpokladu, že ste sa vopred dohodli.)
  • Dajte na výber. Chceš pozerať film, ale je takmer čas ísť do postele. Chceš pozerať dnes večer len tridsať minút alebo zajtra celý film?
  • Voľba, potom to dotiahnite do konca rozhodnutím, čo urobíte. Viem, že sa chceš ďalej hrať, no vypršal ti čas, keď smieš byť pri počítači. Môžeš ho teraz vypnúť alebo tak urobím ja.

Niekedy treba, aby ste boli trochu neústupnejšie, no ešte vždy môžete byť úctiví. Nezabúdajte, že deti vedia, kedy to myslíte vážne a kedy nie. Všimnite si, že v uvedených vyjadreniach nie je „priživovanie“ (pridávanie lekcií o vine a hanbe).

Keď sa deti správajú provokatívne, predstavte si, že sa vám pred tvárou pohojdáva rybársky háčik. Neskočte na návnadu. Buďte dosť rozumní, aby ste sa nechytili, ale plávali iným smerom. Láskavo ste stanovili hranicu, takže sa jej pevne držte; láskavosť a neústupnosť dokopy poskytujú podporné prostredie nevyhnutné na stanovenie efektívnych hraníc.

Úryvok z knihy: NÁSTROJE POZITÍVNEJ RODIČOVSKEJ VÝCHOVY

Nástroje pozitívnej rodičovskej výchovy_kniha

https://www.edual.sk/nastroje-pozitivnej-rodicovskej-vychovy-121