Edual
Inšpirácie pre výchovu detí
Knihy


Na koľko krúžkov prihlásiť svoje dieťa?

9. september 2019 - Články - Alena Vytřísalová

Rozmýšľate nad tým, či by vaša dcéra zvládla ešte ten výtvarný krúžok, ktorý si ostatné mamičky minulý školský rok tak pochvaľovali? Alebo zvažujete odhlásiť syna z flauty, keďže celý minulý rok nemal chuť cvičiť ani pár minút týždenne?

V minulosti bolo rozhodovanie ľahšie. Nebolo totiž veľa možností. Deti chodili na také krúžky, ktoré im ponúkalo okolie ich bydliska. Na hokej chodili chalani, ktorí bývali v blízkosti štadióna, na futbal zasa tí, ktorí mali blízko futbalové ihrisko. Podobné to bolo aj s ostatnými športmi. Dievčatá často navštevovali keramiku alebo výtvarný krúžok, ak sa v škole našla pani učiteľka, ktorá krúžok viedla.

Dnes je však na výber také množstvo krúžkov, že nie je vôbec jednoduché vybrať pre dieťa tie najvhodnejšie. Rodičia sa nechávajú zlákať bohatou ponukou a často to s množstvom krúžkov preženú. Robia to s dobrým úmyslom. Chcú, aby sa ich deti rozvíjali v oblasti hudby, spevu, tanca, tiež v oblasti výtvarného umenia, a samozrejme, aby aj športovali. Často sa s malými deťmi presúvajú cez celé mesto a zorganizovanie popoludňajšieho programu detí im poriadne dvíha adrenalín.

Ak nepočítame plávanie bábätiek a cvičenie mamičiek s deťmi počas materskej dovolenky, prvé ponuky na záujmové krúžky prichádzajú už v materskej škole. Pre rodičov je táto forma najjednoduchšia, nakoľko tieto aktivity sa väčšinou konajú v rámci budovy a zabezpečujú ich pani učiteľky. Napriek tomu treba krúžky pre najmenších starostlivo zvážiť. Príchodom do materskej školy deti prichádzajú o individuálny prístup, ktorý im doma poskytovala mama či ocko. V škôlke sa deti musia prispôsobiť celodennému harmonogramu. Idú desiatovať práve, keď si rozbalili stavebnicu, musia sa zobudiť práve, keď zaspali a idú na krúžok práve vtedy, keď hrajú svoju rolu v hre na hasičov. Nemali by sme zabúdať, že hra predstavuje pre dieťa ten najprirodzenejší spôsob učenia. Deti počas dňa kreslia, spievajú, tancujú aj behajú, takže sa u nich rozvíja presne to, čo sa rozvíjať má.

Väčšina rodičov pozorne sleduje svoje dieťa a postupne odhaľuje jeho talenty. Avšak viac ako talent by si mali všímať jeho záľuby. To, že chalan dobre pláva, neznamená, že chce byť plavcom, a to, že dievča pekne kreslí, neznamená, že chce navštevovať výtvarný krúžok. S predškolákom sa dá o tom, čo ho baví porozprávať, a preto by si mal krúžok vybrať sám. Ak mu však už krúžok vybrali rodičia v dobrej viere, že si ho po čase obľúbi, mal by mať možnosť sa z krúžku odhlásiť, ak ho neosloví.  

S príchodom do školy čaká na prváčikov veľa zmien. Jediné, na čo celé dopoludnie čakajú, je čas, kedy budú môcť vybehnúť von a pohrať sa. Je smutné, keď sa niektorí z nich musia opäť vrátiť do lavíc, pretože ich čaká krúžok nemeckého alebo anglického jazyka navyše.

Pri voľbe krúžkov by mali rodiča brať ohľad na povahu dieťaťa. Jedno dieťa zvládne krúžkov päť a pritom nosí zo školy samé jednotky, druhému robia problémy úlohy samotné. Dieťaťu, ktoré je pomalé, rado sa hrá a je zaujaté svetom okolo seba, je treba ponechať viac voľného času, pretože jeho školské povinnosti sú preňho dostatočnou záťažou.

Deti športujú

S pribúdajúcim vekom dieťaťa je však veľmi dôležité zmysluplne vyplniť jeho voľný čas, obzvlášť, ak by malo doma presedieť celé popoludnie pred monitorom. Doba je v tomto smere veľmi náročná. Veľa detí vďaka náklonnosti k elektronike stráca záujem o všetko ostatné. Netreba z toho viniť deti. Veď predsa my rodičia sme im zabezpečili všetky tie vymoženosti z elektronického sveta. A my by sme im mali aj pomôcť nájsť správnu mieru ich používania. Od pradávna rodičia ochraňovali svojich potomkov od všetkého, čo bolo návykové. Pri elektronike sa nám to akosi vymklo z rúk, a práve preto je veľmi dôležité nájsť dieťaťu aj iné záľuby, ktoré by ho napĺňali a posúvali vpred. Primeť dieťa, ktoré je zvyknuté vysedávať dlhé hodiny pred obrazovkou, aby si našlo nové záľuby, nie je jednoduché ani preňho, ani pre jeho rodičov, a preto je veľmi podstatné správne načasovanie. Dieťa by malo mať zabehnutý pestrý program, ešte pred tým, než sa prvýkrát posadí k počítaču. Krúžky dávajú deťom možnosť naučiť sa niečo nové, spoznať nových kamarátov, rešpektovať autoritu dospelého, ale aj získať sebadôveru a posilniť zodpovednosť.

Rodičia by mali hľadať zlatú strednú cestu. Deti sa potrebujú hrať, tvoriť, zabávať sa, aj oddychovať. Potrebujú však aj posilňovať disciplínu a rozvíjať svoje talenty. Aktivity a s nimi spojené napredovanie by mali priniesť radosť deťom, až potom ich rodičom. Krúžky by sa mali pridávať postupne, až keď rodič vidí, že má jeho dieťa elánu na rozdávanie a o ďalšie aktivity javí záujem. Každodenné naháňanie sa prináša stres deťom aj ich rodičom, a čo je najhoršie, často vyústi do konfliktu. Každý rodič by mal mať na pamäti, že harmonický vzťah dá dieťaťu o veľa viac ako osvojenie si všetkých znalostí a zručností, ktoré mu dnešný svet organizovaného voľného času ponúka.