Rodičia predškolákov zbystrite pozornosť!
Pochádzate z Martina. Prečo ste sa rozhodli pracovať práve v Stupave?
Keďže som chcela po vysokej škole robiť kliniku, musela som si nájsť garanta. Ponúkali sa mi dve možnosti. Buď ostať v Bratislave alebo sa vrátiť do Martina. V Bratislave som strávila sedem rokov, a preto som sa rozhodla hľadať miesto v jej blízkosti. Potrebovala som niekoho, kto mi vie poskytnúť supervíziu na štúdium špecializácie klinickej logopédie. Nie je úplne jednoduché dostať sa do ambulancie. Najviac sa mi páčil pohovor v Stupave u PhDr. Zuzany Vicenovej. A asi som sa zapáčila aj ja jej, keďže odvtedy pracujem v jej ambulancii.
Čo vás pritiahlo k profesii logopéda?
Vždy som chcela robiť niečo, čím by som pomáhala ľuďom. Najprv som študovala psychológiu. To mi až tak nesedelo, a preto som šla skúsiť prijímačky na logopédiu.
Vaša špecializácia je zameraná na jazyk a výslovnosť. Ako ste si zvykli na dialekt Záhorákov?
Od roku 2019 pracujete v klinicko-logopedickej ambulancii v Stupave. S akými pacientmi najčastejšie prichádzate do kontaktu?
Primárne sa stretávam s deťmi s narušenou zvukovou rovinou reči – teda výslovnosťou a s vývinovou jazykovou poruchou alebo zajakavosťou. Ja osobne sa v rámci našej ambulancie venujem aj dospelým pacientom. Sú to pacienti po náhlej cievnej mozgovej príhode (NCMP) alebo zajakaví. Do našej ambulancie prichádzajú aj dospelí, ktorí chcú riešiť výslovnosť. Nesprávna výslovnosť môže byť prekážkou pri niektorých profesiách, ako je napríklad aj učiteľ v predprimárnom vzdelávaní. Tam sa správna výslovnosť vyžaduje. Učiteľ je pre dieťa vzorom, a preto je dôležité, aby hovoril čo najsprávnejšie.
Je zdravotná starostlivosť, ktorú poskytujete predškolákom, iná ako napríklad starostlivosť, ktorú poskytujete štvorročným deťom? Ak áno, v čom?
Je predpoklad, že dieťa, ktoré navštevuje logopedickú ambulanciu, bude rizikovejšie na poruchy učenia v budúcnosti ako dieťa, ktoré nemá problém s rečou?
Áno. Deti, ktoré navštevovali logopédiu v predškolskom veku, majú predpoklady na poruchy učenia. Samozrejme, nie všetky. Všeobecne môžeme povedať, že nie všetky deti, ktoré chodili na logopédiu, majú poruchy učenia. Na druhej strane platí, že takmer všetky deti, ktoré majú poruchy učenia, chodili na logopédiu alebo mali chodiť.
V rámci predškolskej prípravy pracujú s deťmi viacerí odborníci, psychológovia, špeciálni pedagógovia, učitelia, liečební pedagógovia, ergoterapeuti. Ako deťom pomáhate vy, logopédi?
My deti pripravujeme na školu z nášho logopedického pohľadu, máme teda iné ciele. Trénujeme s deťmi pamäť, náročné gramatické štruktúry, rýchle vybavovanie slov z pamäti, fonematické uvedomovanie. Predstavte si, že príde dieťa do prvej triedy a nevie si zapamätať viac pokynov naraz. Ako potom zvládne, keď pani učiteľka deťom povie, aby si zobrali zošit, otvorili ho a vytiahli si červenú farbičku? Také dieťa sa stratí po druhej inštrukcii, lebo nezvláda tempo kvôli pamäti. Preto cielene pracujeme na tých oblastiach, ktoré využívajú v škole.
Ako sa u dieťaťa trénuje pamäť?
Tréningom. Napríklad, mamina pečie koláč a pošle dieťa do chladničky po nejaké ingrediencie – 3 až 4, podľa schopností dieťaťa. Kým príde k chladničke, má, samozrejme, kopu času tie veci zabudnúť. Musí sa preto aktívne snažiť si ich zapamätať, inak nachodí veľa krokov. (smiech) Má teda aj motiváciu. Nejde o trénovanie, kedy sa len mechanicky snažíme s dieťaťom trénovať pamäť. Najlepšie je to prirodzenou cestou, v bežnom živote.
Mohli by ste bližšie popísať, ako diagnostikujete predškolské zručnosti u detí vo vašej ambulancii? Ako dlho trvá vyšetrenie, aké typy úloh musí dieťa počas neho realizovať, je prítomný rodič a kedy sa dozvie výsledok?
Aký je benefit pre rodiča, ak u jeho dieťaťa vyšetríte predškolské zručnosti? Ako rodičia vnímajú toto vyšetrenie?
Ešte som sa nestretla s negatívnym postojom rodiča. Vnímam pozitívny záujem rodičov o vyšetrenie predškolských zručností dieťaťa, nakoľko si asi každý rodič želá, aby bolo jeho dieťa v škole úspešné. Je dôležité prísť včas. Diagnostika nám ukáže, na čom treba s dieťaťom popracovať.
Ako postupujete v prípade, ak výsledok predškolských zručností nie je taký, aký by mal byť vzhľadom na fyzický vek dieťaťa?
Niektorí rodičia sa domnievajú, že dieťaťu stačí čas strávený s logopédom v ambulancii a doma sa systematickej práci s dieťaťom nevenujú. Čo odporúčate rodičovi, aby robil s dieťaťom doma?
Prečo je dôležité vyšetriť predškolské zručnosti už rok predtým, ako nastúpi dieťa do ZŠ? Psychológ vyšetruje dieťa až na jar, kedy sa konajú aj zápisy do ZŠ.
Psychológ pozerá na dieťa komplexne. Sleduje sociálne vzťahy, ako dieťa funguje v kolektíve, ako rieši konflikty, ako znáša emócie, posudzuje pozornosť a schopnosť sústrediť sa. Tieto sociálne schopnosti sa posudzujú až na jar pred nástupom do školy, lebo sa vyvíjajú neskôr. Vo veku päť - šesť rokov môže byť pár mesiacov veľmi výpovedný čas. Logopéd sa zaoberá rečou, čo je iba časť z toho, čo dieťa pred nástupom do školy potrebuje vedieť. Logopéd robí testy skôr, aby mal čas s dieťaťom trénovať a dobehnúť deficity, ak sa nejaké zistia. Psychológ následne dáva vyjadrenie, či je dieťa zrelé nastúpiť do prvej triedy.
Kto vydáva odporúčanie na odklad školskej dochádzky?
Toto odporúčanie môže vydať len psychológ. My, logopédi, môžeme psychológovi poslať správu, v ktorej zhodnotíme dieťa z nášho pohľadu. Psychológ sa pri rozhodovaní následne môže pozrieť na názory iných odborníkov.
Kto rozhoduje o tom, či dieťa nastúpi do ZŠ alebo sa dá odklad? Aké slovo má v tomto procese rodič?
Rodič má v tomto procese veľmi dôležitú úlohu., lebo má posledné slovo. Ak psychológ odporučí dieťaťu odklad, rodič sa môže rozhodnúť odporúčanie psychológa nerešpektovať a dať dieťa do školy. Ak si však rodič želá odklad školskej dochádzky svojho dieťaťa, musí to dokladovať odporúčaním psychológa.
Správne podporiť dieťa vo vývoji si vyžaduje komplexný prístup a spoluprácu rodiča, učiteľa v materskej či základnej škole, logopéda aj psychológa. Ako to funguje v praxi?
Je niečo, čo by sa podľa Vás v tomto systéme dalo zlepšiť?
Zvýšiť počet vyštudovaných logopédov. Nakoľko nás je málo, máme dlhé čakacie doby a stretnutia s dieťaťom vychádzajú len raz za 3 - 4 týždne. Následne vytvoriť klinické centrá, kde by bol k dispozícii klinický logopéd, klinický psychológ, fyzioterapeut, liečebný pedagóg aj špeciálny pedagóg. Takéto centrá sa na Slovensku objavujú len ojedinele. Mnohí si zrejme kladú otázku, čo má fyzioterapia dočinenia s rozvojom reči, no je úžasné vidieť, aký progres môže dieťa dosiahnuť v oblasti reči, ak sa stimulujú aj jeho motorické schopnosti. Podobné centrá by mali byť aj pre dospelých pacientov, ktorí prekonali náhlu cievnu mozgovú príhodu (NCMP) alebo mali úraz.
Čo môže čakať dieťa, ak príde do prvej triedy nepripravené? Aké môžu byť dôsledky?
Čo by ste chceli na záver odkázať rodičom, ktorí majú momentálne doma predškoláka?
Vyjadrila by som to takto. Pozrite sa na svoje dieťa, predstavte si, že si o 6 mesiacov sadne do prvej triedy. Aký z toho máte vy ako rodičia pocit? Máte obavy, či bude počúvať pani učiteľku alebo či bude zvládať učivo? Ak máte akékoľvek obavy, spýtajte sa pani učiteľky v materskej škole. Ona vidí dieťa dennodenne v situáciách, kedy musí postupovať podľa jej inštrukcií, vidí, aké má pracovné tempo, ako sa hrá, ako komunikuje s deťmi a tiež ako rešpektuje jej autoritu. Ak aj pani učiteľka vysloví obavy v akejkoľvek sfére psychomotorického vývinu dieťaťa, je nutná odborná konzultácia so psychológom, kde sa dohodnete na ďalšom postupe (materské školy majú často spoluprácu s konkrétnymi psychológmi). Ak cítite obavy vo vývine reči u svojho dieťaťa a už chodíte na logopédiu, pýtajte sa na všetko, čo vás zaujíma, svojho logopéda. Ten vám presne popíše, aké schopnosti potrebuje dieťa nadobudnúť a ktoré už má zvládnuté. Ak ešte nechodíte na logopédiu a máte obavu o reč dieťaťa, objednajte sa u logopéda v mieste svojho bydliska.